Mediatori

Pot fi mediatori doar persoanele care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 7 din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, au urmat un curs avizat conform legii și sunt autorizați de către Consiliul de Mediere.

 Avantajele medierii

 Medierea conferă posibilitatea unei rezolvări atât în cazul unor conflicte susceptibile procedurii judiciare cât și a celor de natură sociala cum ar fi cele născute între vecini, copii și părinți, în relația cu instituțiile de învățământ, între colegi etc.

  Dacă în instanță întotdeauna una dintre părți pierde, în cazul procesului de mediere, încheiat cu un acord, ambele parți câștigă, soluția fiind acceptată de acestea și nu impusă de o a treia parte. Acordul de mediere reprezintă manifestarea de voita a părților.

  Procesul de mediere presupune costuri mult mai scăzute față de un proces în instanță .

  Procedura de mediere este, ca timp, cu mult mai rapidă decât cea judecătorească.

  În cazul procesului de mediere părțile sunt ferite de expunerea în ședințe publice și mai mult de atât, beneficiază de o confidențialitate totală.

 Termenele de prezentare la procesul de mediere sunt flexibile, ședințele putând fi programate în funcție de disponibilitatea parților.

  Cererea adresată instanței privind pronunțarea unei hotărâri care să consfințească înțelegerea parților rezultată din acordul de mediere este scutită de plată taxei judiciare de timbru, cu excepția cazurilor în care acordul de mediere privește transferul dreptului de proprietate asupra unui bun imobil, a altor drepturi reale, partaje și cauze succesorale.

  Procedura medierii

  Aspecte generale

  Părțile își aleg în mod liber mediatorul

  Informarea despre mediere este gratuită

  Se poate recurge la mediere înainte sau după începerea procesului în instanță. În cazul în care ambele părți acceptă să apeleze la mediere după ce procedura judiciară a fost declanșată, procesul se va suspenda până la finalizarea medierii.

  Mediatorul :

  - conduce procesul de mediere

  - facilitează cadrul unei negocieri colaborative

  - este neutru și imparțial față de părți și de subiectul care face sbiectul medierii

  - păstrează confidențialitatea

  

  • Procedura prealabilă medierii se pune în mișcare la solicitarea expresă a uneia dintre părțile aflate în dispută.
  • Mediatorul va recurge la toate demersurile necesare, prevăzute de lege, pentru invitarea părților la mediere dacă nu s-a convenit altfel.
  • Medierea poate avea loc numai după informarea părților de către mediator cu privire la această procedura și de asemenea în urma semnării contractului de mediere.
  • Părțile vor stabili de comun acord data la care va avea loc ședința de mediere (medierea poate avea loc fie la sediul mediatorului fie într-o alta locație agreată de părți).
  • În cadrul ședințelor de mediere, mediatorul va purta discuții cu părțile împreună iar daca va considera că este necesar  va discuta și in mod separat, în ședințe separate de mediere ce vor avea loc alternativ cu ședințele comune.
  • În funcție de complexitatea unui caz se poate recurge la consultarea unor interpreți, experți sau specialiști dintr-un anumit domeniu ce are legătură directă cu speța respectivă.
  • Părțile pot fi asistate sau reprezentate de un avocat, jurist sau de orice altă persoană delegată sau împuternicită în condițiile prevăzute de lege.
  • În condițiile finalizării medierii cu un acord scris, acesta va fi supus, după caz, autentificării de către un notar public sau va fi înaintat instanței de judecata.

   Ședința de informare obligatorie

  Conform Legii nr. 115/2012 informarea cu privire la mediere a devenit procedura prealabila judecății obligatorie în următoarele dispute:

  • în domeniul protecției consumatorilor
  • în materia dreptului familiei
  • în domeniul litigiilor privind posesia, grănițuirea, strămutarea de hotare, precum și în orice alte litigii care privesc raporturile de vecinătate
  • în domeniul răspunderii profesionale, malpraxis
  • în litigiile de munca
  • în litigiile civile a căror valoare este sub 50.000 lei
  • în cazul infracțiunilor pentru care acțiunea penală se pune în mișcare la plângerea prealabilă

    În cadrul ședinței de informare mediatorul trebuie să explice în mod obligatoriu drepturile și obligațiile părților, rolul mediatorului, avantajele medierii, dar și efectele juridice ale acordului de mediere.

  După parcurgerea ședinței de informare, mediatorul va elibera:

  - certificat de informare atunci când toate părțile au parcurs procedura de informare;

  - proces verbal de informare atunci când cel puțin una dintre părțile invitate nu confirmă sau refuză participarea în scris sau au acceptat participarea dar nu s-au prezentat la data fixată pentru ședința de informare.

 

   Acordul de mediere

    Acordul de mediere are valoarea unui înscris sub semnătură privată.

   În cazul în care conflictul mediat vizează transferul dreptului de proprietate privind bunurile imobile, precum și al altor drepturi reale, partaje și cauze succesorale, acordul de mediere redactat de către mediator va fi prezentat notarului public sau instanței de judecată, pentru ca acestea, să emită un act autentic sau o hotărâre judecătoreasca.

 

  Investirea acordilui de mediere

   a) În faza extrajudiciara

  Părțile pot solicita notarului public autentificarea, în condițiile legii și cu respectarea procedurilor legale, a înțelegerii lor.

  Dacă acordul de mediere se referă la o cauza succesorală și a intervenit înainte de eliberarea certificatului de moștenitor, competenta aparține notarului public, conform legii.

  b) În faza judiciară

  În cazul în care litigiul a fost soluționat pe calea medierii, instanța va pronunța, la cererea părților, cu respectarea condițiilor legale, o hotărâre, dispozițiile art. 432-434 din Codul de procedură civilă fiind aplicabile în mod corespunzător.

  Competența aparține fie judecătoriei în a cărei circumscripție își are domiciliul sau reședința ori, după caz, sediul oricare dintre părți, fie judecătoriei în a cărei circumscripție se afla locul unde a fost încheiat acordul de mediere. Hotărârea prin care instanța încuviințează înțelegerea părților se dă în camera de consiliu și constituie titlu executoriu în condițiile legii.